ارسال لیست بیمه از جمله مهمترین دغدغه‌ های بسیاری از کارفرمایان، مدیران سازمان ها و حسابداران است. ارسال لیست در آخر هر ماه به سازمان تامین اجتماعی از سوی تمامی اشخاص و شرکت هایی که از کد کارگاهی بیمه برخوردار بوده و دارای کارمند و کارگر هستند، الزامی خواهد بود.

اگر فرصت مطالعه ندارید، این فایل صوتی را گوش کنید:

لیست بیمه تامین اجتماعی چه اطلاعاتی را در بر دارد؟

یکی از نکات کلیدی در ارسال لیست بیمه، توجه به اطلاعات ضمیمه شده در آن است. در این لیست شاهد اطلاعاتی از قبیل:

  • عنوان شغلی کارکنان
  • دستمزد روزانه کارکنان
  • شماره بیمه و کد ملی کارکنان
  • دستمزد ماهانه کارکنان
  • مزایای مشمول بیمه
  • حق بیمه سهم کارکنان و کارگران

و غیره خواهید بود. توجه داشته باشید که برای آماده سازی و تکمیل این لیست بهتر است از راهنمایی کارشناسان خبره در مشاور بیمه تامین اجتماعی کمک بگیرید. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از تعیین جریمه‌های مختلف، سهولت در تنظیم لیست و ارسال آن را نیز تجربه خواهید کرد.

در چه مواردی کارفرما از پرداخت حق بیمه معاف است؟

در برخی از موارد کارفرمایان به سبب معافیت های خاص، از ارسال لیست بیمه و پرداخت حق بیمه معاف می‌ باشند. از مهمترین معافیت ها در این زمینه عبارتند از:

  • حق شیر
  • مزایای پایان کار
  • بازخرید ایام مرخصی
  • خسارت اخراج از کار
  • مابه التفاوت کمک هزینه خواروبار و مسکن (در زمان بیماری افراد)
  • پرداختی مربوط به ماموریت و سفر
  • هزینه های مربوط به عائله مندی
  • حق التضمین
  • پاداش های مربوط به افزایش تولید طبق ماده 47 قانون کار

در مابقی موارد کارفرما و مدیران موظف و مکلف به پرداخت حق بیمه هستند.

بررسی ضرورت ارسال لیست بیمه

تامین حقوق کارگران و کارکنان ارسال لیست بیمه در زمان مقرر سبب می‌شود که حق بیمه‌های کارکنان در زمان مناسب و به درستی محاسبه و پرداخت گردد.
جلوگیری از بروز مشکلات قانونی عدم ارسال لیست سبب بروز برخی از مشکلات قانونی مانند: تعیین جریمه برای کارفرمایان، خواهد شد.
حفظ اعتبار کارفرما یکی از مهمترین فاکتورها در بازارهای تجاری و نهادهای دولتی و …، اعتبار کارفرما است. ارسال به موقع لیست بیمه تامین بر روی اعتبار کارفرما نقش مهمی دارد.

مضرات عدم ارسال لیست در زمان معین

با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان گفت که عدم ارسال دقیق و مناسب لیست بیمه در زمان مشخص، می‌تواند با جریمه بیمه تامین اجتماعی، کاهش اعتبار، مشکلات حقوقی و غیره، همراه باشد. بنابراین کارفرمایانی که در زمان مشخص از ارسال این لیست سر باز می‌زنند، با تعطیلی کارگاه، کاهش فعالیت‌های اقتصادی، جریمه‌های مالی سنگین و غیره مواجه خواهند شد.

در چه مواردی باید ارسال لیست بیمه صورت بپذیرد:

  1. استخدام کارکنان جدید (کارفرمایان باید توجه داشته باشند که پس از استخدام هر کارمند و یا کرگر جدید، باید اقدام به ارسال لیست بیمه، نمایند.)
  2. ایجاد تغییر در حقوق و مزایای کارکنان (در صورتی که در حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران تغییری ایجاد گردد، این تغییر باید در لیست بیمه لحاظ شده و به روز رسانی گردد.)
  3. پایان خدمت کارمندان (با پایان یافتن خدمت و کار کارگران، کارمندان و کارکنان، باید لیست مربوطه به بیمه ارسال شود.)
  4. ایجاد تغییر در شرایط کار (از دیگر مواردی که با ارسال و تهیه لیست بیمه همراه خواهد بود، ایجاد هرگونه تغییر در شرایط کاری است که می تواند بر روی بیمه تاثیرگذار باشد.)

مهلت ارسال:

یکی از مهمترین پارامترها در آموزش ارسال لیست بیمه، توجه به مهلت ارسال آن است. به طور کلی این لیست ها به صورت ماهانه ارسال می شوند. در ارسال لیست بیمه،کارفرما باید لیست مورد نظر را با توجه به تغییرات و … حداکثر تا پایان ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *